Oavsett om företaget säljer slitna jeans eller reservdelar till symaskiner förväntas det av kunderna att det ska finnas en företagshemsida där man kan köpa sakerna online, en s.k webbshop. Denna kan drivas på olika sätt och detta är det första som en företagare bör tänka igenom innan man bygger webbshoppen.
Hyra, Dela eller Köpa
Antingen hyr företaget en färdigkonstruerad shop av företag som specialisterat sig på att bygga plattformar som passar för mindre eller medelstora företag. En stor fördel med detta är att webbshopen kan vara igång på några timmar. Det enda man själv behöver göra är att ta kort på varorna och skriva produktbeskrivningar. Strukturen och layouten går att välja genom olika mallar och sedan finns allt interagerat i modellen. Allt från produktnivåer till betalningslösningar.
Ett annat alternativ är att dela. En del småföretag går ihop och bygger en webbshop tillsammans. Detta förutsätter att man säljer liknande varor eller tjänster.
Sedan finns alternativet att köpa en egen domän och bygga upp webbshopen helt själv. Alternativt låter man en webbyrå bygga upp den. Vad som passar bäst är helt beroende på vilken flexibilitet företaget behöver ha, hur fort den måste vara uppe och hur mycket det får kosta.
Efter att detta steg är taget kommer man till frågor som ”ska hela eller enbart delar av utbudet läggas upp?” och ”ska Facebook, Twitter, Blogg Nyhetsbrev m.m kopplas till sidan”. Vad svaret blir beror i första hand på hur mycket tid som företagaren har att uppdatera sidan.