Bot Consult

Marknadsföring via TV-reklam

Marknadsföring är något som kommer i många olika former och det är något vi ser anpassade för alla nya typer av medier. Det är dock inte alltid fallet att man behöver satsa på den allra nyaste formen av marknadsföring. Ett klart och tydligt exempel på detta är ju det faktum att göra reklam i TV är på många sätt och vis fortfarande effektivt. Här tittar vi lite närmare på detta och specifikt på några exempelföretag som gått sin egen väg vad gäller TV-reklam.

När man tittar på alla olika alternativ som finns i den stora världen av marknadsföring kommer alla med sina fördelar och begränsningar. Vill man till exempel ha en reklamposter måste ju denna förmedla allt man vill ha sagt med bara en bild och ett antal ord. Marknadsför man sig genom radio kan man ju bara använda ord. Väljer man dock video som reklam försvinner många av dessa begränsningar, men det sätter dock höga krav på en hel del sätt. Det må vara att folk är lika benägna att minnas en riktigt dålig reklamfilm som en riktigt bra, men man vill ju inte göra kopplingen mellan dåliga känslor och ens produkt eller tjänst.

Det finns en hel del vägar man kan gå när det kommer till reklamfilmer; vi har nog alla sett en betydligt större variation än vi först skulle tro. Det enklaste reklamerna är ju där vi endast blir presenterade med en bild på en produkt eller något som håller i en och en berättarröst talar om vad detta är och varför vi bör köpa den. Dessa typer av reklamfilmer lider det absolut ingen brist på och det är lätt att tro att detta är vad TV-reklam är i nästan alla fall. Men det finns gott om reklamer där företag försöker göra lite mer.

Ett bra exempel på detta är företaget Mr Green som driver ett casino på nätet. De har även sin återkommande karaktär, som också heter Mr Green, och berättar ofta historier om hans extravaganta liv fylld av äventyr och spänning. Detta skapar ju då även kopplingen mellan denna man och casinot med samma namn. Och när man kan göra detta samtidigt som man berättar om specialerbjudanden man har är det ju uppenbart att man gått steget längre än de ovannämnda reklamfilmerna vi ser så ofta på TV.

Ett annat ikoniskt exempel är naturligtvis det vi nästan kan kalla en reklamsåpa vid detta lag. Och vi talar naturligtvis om reklamfilmerna från ICA. Dessa reklamfilmer har varit en del av vardagen ända sedan 2001. Det finns långt över 500 olika reklamfilmer har gjorts hittills och med tanke på dess omåttliga popularitet är det nog inte troligt att de kommer att sluta göra dem någon gång snart.

Att välja att göra reklam i TV kan vara ett stort steg för ett företag, men det gäller att gå in med rätt fokus och förståelse för både mediet och processen. Gör man inte detta riskerar man att bara bli ytterligare en reklam i mängden och inte göra det genomslag man först kanske hade inriktat sig på.