Twitter är ett socialt informationsnätverk som startades 2006 i San Francisco och som 2012 hade fler än 500 miljoner registrerade användare. Konceptet beskrivs ibland som sms via internet eller som en mikroblogg, eftersom ett inlägg – en tweet – bara är 140 tecken långt. Man kan också dela länkar, foton och korta videoklipp med andra användare.
Det är gratis att registrera sig och då kan man både göra inlägg själv och följa andra twittrare. Det finns inget krav på att själv göra inlägg, utan man kan välja att bara följa andras meddelandeflöden. Den som twittrar vänder sig till vem som helst som vill ta emot användarens inlägg, vilket utgör den stora skillnaden från exempelvis e-post eller sms – man adresserar inte sina meddelanden till specifika personer.
Både företag och organisationer kan använda sig av Twitter för att dela bland annat reklam, information och nyheter. Youtube och Instagram tillhör de bolag som har störst antal följare, alltså användare som prenumererar på ett visst meddelandeflöde. På svenska kan man till exempel följa Svenska kyrkan, H&M och Spotify.
Mängder av privatpersoner twittrar också. På topplistan med flest följare finns bland andra Justin Bieber, Lady Gaga och Barack Obama. I Sverige är Jonas Gardell, Alex Schulman och Timbuktu mycket populära med över 100 000 följare.
Man kan publicera sina inlägg direkt på Twitters hemsida, via sms eller appar för olika mobila enheter. För att göra det lättare för andra användare att hitta inlägg om det som intresserar just dem, är det vanligt att man märker ämnesord i sitt inlägg med ett nummertecken (#). Detta kallas sedan en hashtagg. Om man i inlägget vill rikta sig mot en särskild person eller företag, kan man lägga till ett snabel-a (@) före dess användarnamn.
Twitter är engelska och betyder på svenska kvitter eller kvittra. Tweet är ordet som används för att beskriva kvitterljudet (the bird was tweeting in the tree). Den lilla blå fågeln som är företagets logotyp, anspelar alltså på ordets ursprung.