Att driva en traditionell butik är en annan sorts utmaning än att driva en webbutik. Igen av dem är i grund svårare än den andra, men svårigheterna man ställs inför kan ofta skilja sig åt. Antingen problemställningen i sig eller möjliga lösningar till dem. Här tänkte vi titta specifikt på hur du kan arbeta mot att dra in fler besökare till din butik.
Skapa ett intressant yttre
Läget av din butik är alltid en viktig faktor att hålla i åtanke. Men oavsett var den ligger måste du i regel lägga ned lite extra energi på butikens yttre för att fånga fotgängarnas blick och intresse. Ett kreativt arrangerat skyltfönster kan absolut vara till stor hjälp. Men var noga med att det inte ger potentiella kunder missuppfattningar om vad du faktiskt säljer.
Ge bort något med din logga till nya kunder
Det finns säkert många i ditt lokalområde som aldrig satt foten i din butik tidigare. Men du kan göra dem intresserad av att göra detta om du ser till att de sett din logga på andra håll tidigare. Ett sätt att göra detta är att få andra kunder att vara dina reklampelare genom att bära saker med din logga. Du kan till exempel ge bort en praktisk tygpåse av en eller annan modell vid sitt första köp eller liknande.
Lotta ut något betalande kunder (och informera om det)
Få kan motstå en utlottning där det finns chans att vinna något riktigt fint. Välj ut något med en medelhög till hög prislapp som du tror många skulle vilja ha. Och arrangera en tävling där du kommer lotta ut den bland alla kunder som spenderar en viss summa i din butik. Tänk på att summan de spenderar och priset på produkten bör vara en bit ifrån varandra så det känns som att du kan vinna stort på att inte betala det fulla beloppet. Men du måste ju också se till att informationen om denna utlottning når ut till så många som möjligt.