Ett stagnerat företag är ett företag som i värsta fall drivs av och kämpar med att vara likvid men som inte avser att eller har en strategi för att komma ifrån kampen att hålla sig flytande. Men stagnation kan också handla om visioner som aldrig får komma till liv och planer som inte sjösätts, vilket i slutändan kan kännas som ett riktigt misslyckande.
Att skapa möjligheter för att nå nya framgångar kan handla om något så simpelt som hur högt i tak medarbetare och anställda känner att de har på arbetsplatsen. -I en kreativ och lyhörd miljö skapas utrymme för nya idéer och konstruktiv feedback.
Att ständigt söka efter nya sätt att förbättra verksamheten kan vara en stark drivande faktor för alla inblandade om det kombineras med belöningar för redan uppnådda mål och en positiv attityd på företaget. Om mål inte är mätbara och belönas blir det väldigt svårt för inblandade att veta när ett mål är nått eller inte vilket förstås inte är maximalt.
Att inventera bland möjligheter
För att uppnå nya resultat krävs nya handlingsplaner och ibland helt nya tankar och förhållningssätt. Att fastna i gamla mönster är lätt hänt men brukar sällan leda till något bra. Skillnaden mellan gamla mönster och fungerande strategier är att en strategi är en medveten handlingsplan som bekräftas utifrån sin effektivitet medan ett mönster kan uppstå godtyckligt eller slentrianmässigt och inte kännetecknas av effektivitet.
Att titta på företagets behov och utvecklingsmöjligheter med nya ögon, kanske med konsulthjälp, kan vara ett första steg i rätt riktning mot att nå nya framgångar. Titta på hur andra framgångsrika och mindre framgångsrika företag har gjort och hur lösningar kan implementeras och misstag undvikas i din egen verksamhet. Våga konkretisera tankar som känns bra, hur experimentella de än verkar. Först när du i teorin ser om de är gångbara eller inte, är de redo att förkastas. Att säga nej till något enbart för att det känns för nytt är inget sätt att nå framgångar på.