Att bygga en fanbas eller community på nätet är något som fler och fler företag jobbar med. Genom att ge dem kunskap och sammanhang kan du bygga en otrolig kundlojalitet.
Hur gör man då detta? Vilka är sätten man bygger en samling följare, följare som kan vara ambassadörer för ditt budskap?
Idag så bygger mycket av detta på sociala medier, men det behöver inte vara begränsat till det. Att anordna fysiska bokklubbar eller liknande är i grunden samma koncept, att skapa en nätverk av intresserade människor. Om fokus nu istället ligger på sociala medier så finns det även där stora variationer mellan hur man väljer att satsa. Ofta så bör fokus ligga på att föra en dialog med alla som är intresserade. Att bara posta ett inlägg på Facebook om ni inte sedan är där och svarar på frågor eller på andra sätt interagerar med de som aktivt visar intresse för er verksamhet kan ofta ge dåliga resultat. Detta gäller oavsett vilka sociala medier ni använder er av.
Video är även ett mycket effektivt sätt att kommunicera er mänsklighet till möjliga kunder. Om det finns någon i företaget som är bra framför kameran och kan kommunicera företagens kärnvärden så är detta ett perfekt sätt att sätta ett ansikte på företaget.